SpellingProf en verschillende spellingmethodes

SpellingProf en verschillende spellingmethodes

SpellingProf en verschillende spellingmethodes

Verschillende methodes en spellingregels

Ik zou hiermee wel uitkijken omdat de verschillende methodes de spellingregels anders aanleren.”  Een bezorgde, snelle reactie op mijn antwoord naar aanleiding van een “noodkreet”. Die noodkreet kwam van een mama die in de lockdown periode behalve mama en werkende ouder óók lerares is voor haar kinderen. Haar kind beweert oprecht dat háár juf “maaken” schrijft in plaats van maken. En…. tja mijn ervaring met mijn kinderen destijds in gedachte….
Ga dáár als mama ( of papa) maar eens tegenin, want als de jùf het heeft gezegd! Een opmerking op een Facebookpagina die mijn aandacht trok net als de reacties van haar collega-ouders. Soms kan ik dan mijn gedrevenheid om de helpende hand uit te steken niet bedwingen en wijs ik ze op het fantastische hulpmiddel SpellingProf. Wat is SpellingProf en welke relatie heeft het tot verschillende spellingmethodes? Maar helaas…. dat blijkt hélemaal fout!

Geen reclame op Facebook

De beheerder was onverbiddelijk! Ik weet het… ‘t wordt niet gewaardeerd als de adviserende reactie ook een soort van verkapte reclame is. Natúúrlijk begrijp ik dat zo’n Facebookpagina niet zit te wachten op reclameboodschappen, want wat sta je toe en wat niet? De geïnteresseerden die vrijwel onmiddellijk reageerden, werden echter óók geschrapt en ondergeschikt gemaakt aan het strenge regime van deze beheerder. Dáár heb ik dan wèl moeite mee, want die helpende hand voorzag duidelijk in hun behoefte aan concrete hulp.

Gratis in de eerste lockdown?

Zèlfs in de eerste lockdown periode toen we SpellingProf gratis beschikbaar stelden, werd Spellingprof op menig pagina geweerd. De Facebookpagina’s in de rubriek “Onderwijs in Coronatijd” schoten als paddenstoelen uit de grond en de hulpvragen over onderwijszaken waaronder spelling waren talrijk.
SpellingProf kwam tot stand dankzij een gezamenlijke behoefte van de makers om kennis laagdrempelig voor iedereen (financieel) toegankelijk te maken. Niet iedereen is in de positie om professionele hulp te kunnen inschakelen. Na een tijdrovende periode van o.a. samenstellen, herschrijven, overleg met de websitebouwer en met de ervaringsdeskundigen was SpellingProf in maart 2020 klaar. Uitgerekend in het weekend waarin besloten werd tot een lockdown ook voor het onderwijs. We besloten om een sympathiek gebaar te maken naar al die thuisonderwijs ouders en thuisstuderende studenten en dit programma waarin vele, vele uren werk zat tijdelijk gratis toegankelijk te maken voor ieder die interesse had.

Een antwoord op de reactie over verschillende methodes en spellingregels

Voor allen die SpellingProf nog niet kennen zoals waarschijnlijk diegene die erg snel reageerde, vráágt die bezorgde reactie om een antwoord.
Waaróm lijkt spelling toch zo moeilijk te zijn en ja óók voor mensen zonder dyslexie? Voor mij als dyslexiespecialist is dat duidelijk, maar gezien de bezorgde reactie niet zo vanzelfsprekend. Daarom:

Waarin onderscheidt SpellingProf zich van de verschillende methodes en spellingregels?

Voor alle duidelijkheid: SpellingProf is géén kant en klare spellingmethode, maar de volgorde van de regels en de opbouw van SpellingProf houdt rekening met elke speller. Inclusief de leerlingen en studenten met dyslexie/dysorthografie* hebben veel steun aan deze benaderwijze. Spellingprof verklaart waarom er sprake is van hardnekkigheid in spellingfouten, als je geen rekening houdt met onbedoelde effecten.
Het beantwoordt ook veel vragen over spellingstoornissen en is voor een brede doelgroep te gebruiken.
SpellingProf is samengesteld op basis van kennis die is opgedaan tijdens mijn studie tot dyslexiespecialist. In combinatie met jarenlange ervaring in het werkveld. In dat werkveld kwam de samensteller in aanraking met tal van leerlingen en studenten met spellingproblemen of met dysorthografie ( spellingstoornis). Zij inspireerden met hun resultaten om dit programma voor iedereen toegankelijk te maken.
Want wat bleek?

Al die spellingmethodes hielden geen rekening met bijvoorbeeld

  • een goede spellingvolgorde
  • een andere leerroute voor mensen met tal van spellingmoeilijkheden
  • interferentie*
  • de spellingvalkuilen
  • het percentage leerlingen met de diagnose dyslexie/dysorthografie*

Gebruik maken van een andere leerroute

SpellingProf maakt als naslagwerk gebruik van een andere volgorde om goed te leren spellen. Het geeft inzicht en benut andere talenten van de gebruiker. Een hulpmiddel voor thuis, op school, voor ouders die hun kinderen willen begeleiden zoals nu de scholen gesloten zijn. Het is goed bruikbaar naast de spellingmethode van school en biedt hulp om de juiste spellingwijze beter uit te leggen en toe te passen.
Sinds “de geboorte van Spellingprof” gebruik ik het ook tijdens mijn begeleiding van cliënten met dyslexie.  

Wil je meer informatie over de initiatiefnemers? https://www.spellingprof.nl/even-voorstellen/


In deze blog staan een paar termen*waarvan de uitleg te vinden is op:
https://www.spellingprof.nl/faq/wat-betekent-interferentie/
https://www.spellingprof.nl/faq/wat-is-dysorthografie/


Het beste antwoord op al je vragen blijft natuurlijk een bezoek aan de site zelf: https://www.spellingprof.nl

Wil je meer lezen over spelling?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/waarom-spellingregels-bij-mensen-met-dyslexie-zomaar-vergeten-worden/

Als je al een tevreden gebruiker van SpellingProf bent èn bezoeker van Facebookpagina’s waarin ouders of leerlingen elkaar met raad en daad bijstaan, mag je uiteraard wèl het gebruik van dit programma noemen….

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *