Nu begrijp ik waarom ik boomen schreef

Nu begrijp ik waarom ik boomen schreef

Nu begrijp ik waarom ik boomen schreef

“Weet je dat ik nu pas begrijp waarom ik weer boomen schreef?” We zaten midden in onze online afspraak op een woensdag in december. De tweede lockdown periode was al aangekondigd.. SpellingProf  geopend op ons scherm op de “verleden tijd pagina”. Mijn gedachte flitste bij deze terloopse opmerking even terug naar een lentemiddag in maart 2020.
Onze laatste “fysieke” afspraak in maart 2020 eindigde in een wanhopige zucht van de begeleidende ouder. Haar dochter begon opeens weer boomen, vaaren en booterham te schrijven en paardt. Het leek steeds erger te worden naarmate er nieuwe spellingregels bijkwamen. Een week later was thuisonderwijs een feit en mailde moeder dat ze naast hun fulltime baan en thuisonderwijs zoveel ballen in de lucht moesten houden, dat de extra begeleiding er even bij in schoot.

Een half jaar later september 2020

Een berichtje van haar moeder of we alsjeblieft weer snel konden afspreken, want met spelling en lezen ging het niet goed.
En inderdaad:
Paardt, slapkaamer, buroo, wagten, apol (appel)… en dat in begin groep 8. Maar ook…een slimme dame die niet op haar mondje was gevallen en me tussentijds allerlei handige trucjes leerde op het gebied van online lesgeven want de afspraken zouden online zijn. Zo gingen er geen kostbare afspraken verloren door verkoudheden en alles wat maar op Corona zou kunnen duiden. SpellingProf werd geïntroduceerd en in de les gedeeld en gebruikt. Aan het einde van de afspraak vroeg haar moeder waar ze het kon downloaden…..

Intussen is het februari 2021…

De scholen gaan weer open, maar wij hebben besloten om online te blijven. Praktisch met al die richtlijnen, want zo konden alle afspraken gewoon doorgaan. Intussen hebben we al vaak tijdens onze afspraken SpellingProf gebruikt en ook thuis begint het een gewoonte te worden om even een spellingregel nog eens op te zoeken. Vergeleken met september zijn er grote vorderingen gemaakt en analyseert ze nieuwe woorden vanuit kennis over spellingkenmerken. We oefenen nooit het woordpakket van school, maar analyseren slechts met de opgedane kennis waarom dit woord in het woordpakket zit.

  • Natuurlijk is spelling nog niet foutloos, maar bovengenoemde fouten zijn voor altijd verleden tijd
  • Ze herkent de structuur van woorden
  • Ze gebruikt die kennis om leenwoorden van Nederlandse woorden te onderscheiden
  • Er is een soort van kruisbestuiving ontstaan tussen lezen en schrijven, want inzicht in spelling gebruik je ook weer bij het lezen

Vertrouwen in de toekomst

De “spring- in-‘t- veld” heeft intussen een serieuze studiehouding ontwikkelt. Ze leest meer boeken en vindt het leuk haar mening erover te geven. Er is meer zelfvertrouwen ontstaan en het vroegere ontwijkende gedrag op het gebied van spelling en lezen is verdwenen. Ze durft te dromen over een toekomst op de middelbare school en zelfs over wat ze daarnà wil gaan studeren.

Informatie over hoe je bijvoorbeeld opeens slapkaamer schrijft? https://www.spellingprof.nl/faq/ en vindt het antwoord bij de vraag “wat betekent interferentie?”.
Meer weten over het tot stand komen van SpellingProf? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog112-moet-onderwijs-en-spelling-leuker-worden/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *