Is het berijden of bereiden?

Is het berijden of bereiden?

Is het berijden of bereiden?

Is het berijden of bereiden?

Wij berijden ons konijn in eigen keuken!” Het was de grappigste taalfout van 2020.
Arm konijn… in dit geval zowel bij berijden als bereiden. Nu zijn foutjes snel gemaakt, maar ik vraag me dan toch altijd af: “Was dit een handige reclamestunt of zou er misschien sprake zijn van dysorthografie*?” Het feit dat het op nummer 1 staat, zegt iets over de kracht van het commercieel inzetten van (onbedoelde) foutjes. Zo’n komische misser vergeet je niet snel en je wordt toch nieuwsgierig hoe dat konijn zal smaken. Dat geldt niet alleen voor de spelling, want wat dacht je van nummer 2 op de lijst? Het gaf meteen een mooi inkijkje in het Coronajaar 2020:
Burgemeesters: “Bij illegale feesten treden we op.”

De ij of ei en dyslexie

Net als de ou en de au behoren de ei//ij woorden tot de inprentwoorden en ondanks allerlei versjes blijven het één van de moeilijkste letters qua spelling. Er zijn een paar uitzonderingen als je die ij/ei kunt koppelen aan taal zoals het berijden//bereiden of lijden//leiden. Uitgerekend bij mensen met dyslexie blijkt het automatiseren lastig en dat is te zien bij o.a. het leren van rijtjes, versjes, namen en kleuren.

Hoe dan wel omgaan met die inprentwoorden?

Uitgaande van hun sterke kant zijn er zeker oplossingen te vinden. Dat kan variëren van een kapstokwoord waaraan je soortgelijke woorden hangt tot “spieklijstjes”.
Een mooi voorbeeld van een kapstokwoord zijn de woorden lijden en leiden.
Lijden associeer je al gauw met pijn lijden of de slachtofferrol.
Dan kun je gaan beredeneren:
De winkelier lijdt in Coronatijd een groot verlies.
Leiden:  
De scheidsrechter is de leider, hij/zij stuurt. De scheidsrechter leidt.
Dan ook: Deze weg leidt naar de duinen.

Creatief omgaan met het aanleren van spelling betekent oog hebben voor de overige talenten

In SpellingProf lees je hoe je kunt omgaan met dit soort inprentwoorden. Creatief omgaan met deze moeilijkheden voor mensen met dyslexie betekent ook ruimte creëren voor andere hulpmiddelen. Samen zoekend naar wat past en ook durven zoeken naar alternatieven. Wat is wel mogelijk en hoe passen we dat zo aan waardoor het overige talent van je leerling alle ruimte krijgt zich te ontwikkelen.

Want:

Zeg nou zelf: Wie geniet er niet liever van een “We berijden ons konijn in eigen keuken” die goddelijk smaakt dan van een foutloos “we bereiden ons konijn in eigen keuken”, die smaakt als dertien in een dozijn?  

Wil je meer taalfoutjes lezen? https://www.taalvoutjes.nl
Betekenis van * dysorthografie? https://www.spellingprof.nl/faq/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *